About us

 BAN GIÁM HIỆU

 CÁC CÂU HỎI THƯỜNG GẶP (FAQ)

 CHƯƠNG TRÌNH ĐÀO TẠO NGẮN HẠN

 Cựu sinh viên

 danh muc dang bo

 Danh muc KTKT En

 danh muc van ban

 ĐÀO TẠO CHÍNH QUY

 ĐÀO TẠO NGẮN HẠN

 General Introduction

 Giới thiệu

 Giới thiệu

 Giới thiệu

 Giới thiệu chung

 GƯƠNG MẶT TIÊU BIỂU

 HỌC VIÊN - NGHIÊN CỨU SINH

 Home

 HOME

 Introduction

 Introduction

 LỰA CHỌN NGHỀ NGHIỆP

 menu94

 News

 QTKD danh mục

 SẢN PHẨM NGHIÊN CỨU

 SINH VIÊN

 SỰ KIỆN

 TÀI NGUYÊN HỌC TẬP

 Thông báo

 Thông báo

 Thông báo chung

 THÔNG TIN CHUNG

 Thông tin VNU

 Tin tức

 Tin tức

 Tin tức hoạt động

 Tin tức hoạt động

 Tin tức hoạt động

 Trang chủ

 ueb2019

 WELCOME

 Xuất bản phẩm

 ♔ Đào tạo và tuyển sinh

 About GPAC

 About us

 Articles published in international journals

 Các khoa

 Chuỗi báo cáo thường niên kinh tế Việt Nam

 Chương trình ĐT thạc sĩ

 Dành cho cán bộ

 Danh mục

 Đào tạo

 ĐƠN VỊ ĐÀO TẠO

 Editorial Board

 General Introduction

 Giới thiệu

 Giới thiệu

 Giới thiệu

 Giới thiệu

 Giới thiệu

 Giới thiệu

 Giới thiệu chung

 Giới thiệu chung

 Giới thiệu hoạt động HTPT

 Hoạt động chuyên môn

 Hội đồng Biên tập

 INTRODUCTION

 Introduction

 Letter from Editor-in-Chief

 Lịch sử phát triển

 Lịch sử phát triển

 Lịch sử phát triển

 News

 News

 News

 PHÁT TRIỂN CỘNG ĐỒNG UEB

 Program Criteria

 RANKINGS

 TÀI NGUYÊN NGHIÊN CỨU

 THÔNG BÁO

 Thông báo

 Thông báo

 Thông báo

 Thông báo

 THÔNG TIN TUYỂN SINH

 Thư ngỏ

 Tin hoạt động

 Tin tức - Hoạt động

 Tuyển sinh đại học

 Undergraduate

 Upcoming

 Vài nét về Trường ĐHKT

 Văn bản Trường ĐHKT

 Về hoạt động nghiên cứu

 ♕ Nghiên cứu khoa học

 About PPDS

 Các câu lạc bộ sinh viên

 Các trung tâm

 Chương trình đào tạo

 Chương trình đào tạo

 CHƯƠNG TRÌNH ĐÀO TẠO

 Chương trình ĐT tiến sĩ

 Cơ cấu tổ chức

 ĐĂNG KÍ THÀNH VIÊN

 Dành cho sinh viên

 Đề tài cấp Nhà nước

 ĐHKT - những chặng đường

 ĐƠN VỊ CHỨC NĂNG

 Events

 Giới thiệu

 Giới thiệu chung

 Giới thiệu chung

 Giới thiệu về Viện

 Hội đồng biên tập

 Hội thảo

 Important Dates

 Kế hoạch đào tạo

 LỊCH SỬ PHÁT TRIỂN

 Lịch trình đào tạo

 Lý do chọn ĐHKT

 Message of the Rector

 News

 News

 News

 Nghiên cứu

 NHÀ NGHIÊN CỨU

 Nhận diện thương hiệu

 Notices

 Postgraduate

 Research Product

 Thông báo

 Thông báo

 Thông báo

 Thông điệp của hiệu trưởng

 Tin tức

 TIN TỨC CHUNG

 Tin tức hoạt động

 Tin tức và sự kiện

 Trainings

 Tuyển sinh sau đại học

 Tuyển sinh sau đại học CLC

 Văn bản ĐHQGHN

 ♖ Hợp tác phát triển

 Academic exchange

 Academic programs

 Admission

 Archives

 Các ngành đào tạo của ĐHKT

 CẨM NANG ĐẠI HỌC

 Categories & Prizes

 Chương trình đào tạo

 Cơ cấu tổ chức

 Cooperation

 Đào tạo

 Đào tạo

 Đào tạo ngắn hạn

 Đề tài cấp Đại học Quốc gia

 Đối tác trong nước

 Đối tác và bảo trợ

 ĐƠN VỊ NGHIÊN CỨU VÀ DỊCH VỤ

 General Introduction

 Giáo dục - Đào tạo

 Giới thiệu

 Hỗ trợ sinh viên

 Hợp tác

 Information for

 Instructions to Authors

 Kế hoạch chiến lược

 Kế hoạch hoạt động

 Kế hoạch nhiệm vụ

 KEYNOTE SPEAKERS

 Lãnh đạo Trường ĐHKT

 Nghiên cứu - trao đổi

 Nội quy

 Organizer

 PAST-CONFERENCES

 Research

 Research

 Research project

 Sinh viên cần biết

 Số đã xuất bản

 Sự kiện trong năm

 SỨ MỆNH TẦM NHÌN

 Thể lệ gửi bài

 Thời khóa biểu

 Thông báo

 THÔNG BÁO

 TIN TỨC

 Trainings

 Tư vấn chính sách

 Tuyển sinh đại học CLC

 Về thầy cô

 Xuất bản phẩm

 ♙ Bản tin

 ACCEPTED PAPERS

 Announcement

 Announcements

 Ba công khai

 Books

 Các tổ chức đoàn thể

 Cultural exchange

 Đăng ký lớp học phần

 Đào tạo

 Đào tạo

 Đối tác nước ngoài

 Editorial Board

 FIBE & Me

 Giải thưởng

 Giảng viên

 Guide for Authors

 Học bổng

 Học bổng - Học phí

 Hướng dẫn tác giả

 Judges

 Khóa học kỹ năng

 Library

 Lịch thi

 News and Events

 Nghiên cứu

 Nghiên cứu

 Nghiên cứu khoa học

 Nghiên cứu khoa học

 Partnership

 Research

 Sinh viên

 SỰ KIỆN

 Sứ mệnh - Giá trị cốt lõi

 Thông báo

 Thông tin tham khảo

 Tin tức

 Trainings

 TRAO ĐỔI GIẢNG VIÊN

 TRIẾT LÝ GIÁO DỤC

 Về chúng tôi

 ♗ FIBE & Tôi

 Biểu mẫu

 Bulletin

 Chân dung nhà giáo

 Chia sẻ

 Đảm bảo chất lượng

 Dịch vụ

 Đối tác

 Đối tác của Trường ĐHKT

 Học phí

 Hợp tác

 Hợp tác

 Hợp tác

 Khẩu hiệu hành động

 Lịch công tác

 Lịch thi học kỳ

 Lịch trình đào tạo

 Môi trường học tập

 More Information

 Nghiên cứu khoa học

 Nghiên cứu và Ấn phẩm

 Nhóm nghiên cứu mạnh

 Phiếu nhập điểm

 Research

 Resources

 Sinh viên

 Sinh viên

 Students and Alumni

 Thời khóa biểu

 Thông báo

 Thông báo

 THÔNG ĐIỆP LÃNH ĐẠO

 Tin tức

 TUYỂN DỤNG

 Tuyển sinh chương trình ĐT thứ hai bằng kép

 Văn bản hướng dẫn

 ♘ Giới thiệu

 CƠ CẤU TỔ CHỨC

 Contact

 Contact

 Contact us

 Đào tạo

 Development Cooperation

 Get Involved

 Gương mặt sinh viên

 Học và thi

 Học viên

 Hỏi - đáp

 Hợp tác phát triển

 Hợp tác phát triển

 Ký túc xá

 Lịch công tác

 Luận văn

 Presenter

 Sản phẩm KHCN tiêu biểu

 Thông báo

 Tin tức

 Tổ chức - nhân sự

 Triết lý giáo dục

 Tuyển sinh chương trình liên kết quốc tế

 Ý kiến bạn đọc

 Bài báo quốc tế

 Hoạt động Đảng - Đoàn thể

 Kế hoạch chiến lược

 Library

 Liên hệ

 Liên hệ

 Nghiên cứu - tư vấn

 Nghiên cứu khoa học

 Nhân vật - Sự kiện

 Phiếu nhập điểm

 Publication

 Students and Alumni

 Sydney Genesis

 Tài liệu văn bản - Hướng dẫn

 Thông báo

 Thông tin luận án

 THƯƠNG HIỆU

 Tư vấn và Đào tạo cao cấp

 Tuyển sinh

 Bài báo trong nước

 Biểu mẫu

 Chỉ dẫn đường đi

 Cơ sở dữ liệu Đảm bảo Chất lượng

 Công bố quốc tế của NCS

 Đảm bảo chất lượng

 Đào tạo ngắn hạn

 ĐBCL GIÁO DỤC

 Direction

 EDNA Genesis

 Hoạt động của sinh viên

 Học vụ

 Hợp tác phát triển

 Lịch Lãnh đạo khoa

 Niên luận - khóa luận

 Sinh viên tình nguyện

 Thông báo

 Tin tức hoạt động

 Tốt nghiệp

 Trao đổi

 Các nhà tài trợ

 Chuyên đề

 Cơ sở vật chất

 Cuộc sống sinh viên

 Đảm bảo chất lượng

 Đào tạo

 FAQs

 Liên hệ

 Liên hệ

 Liên hệ

 Liên hệ

 NCKH sinh viên

 Sinh viên nước ngoài

 Thông báo

 THÔNG TIN VNU

 Trọng số môn học

 Văn bản - Hướng dẫn

 Bài phát biểu của Hiệu trưởng

 BÁO CHÍ NÓI VỀ UEB

 Chỉ đường

 Đào tạo

 ĐHKT qua báo chí

 Download tài liệu NCKH

 Đường đến trường

 Hệ thống công nghệ thông tin

 News

 Sách đã xuất bản

 Thông báo

 Thông báo

 Thông báo

 Thông báo

 Tin tức

 Văn bằng

 About us

 Hệ thống website ĐHKT

 Kỷ yếu

 Liên hệ

 Trao đổi

 Tuyển dụng

 Văn bằng

 Việc làm cho sinh viên

 Bản tin Kinh tế Phát triển

 Biểu mẫu công tác SV

 Liên hệ

 Văn bản hướng dẫn

 Hỏi - đáp

 Khen thưởng - Kỷ luật

 Nghiên cứu khoa học

 Sắp diễn ra

 Sổ tay cán bộ Đoàn - Hội

 Academics

 In ấn - Xuất bản

 Liên hệ

 Thông báo

 Cooperation

 Đề tài đang thực hiện

 Research

 Cuộc thi khởi nghiệp

 Đề tài đã thực hiện

 Biểu mẫu về NCKH

 Hợp tác phát triển

 Video

 Văn bản hướng dẫn

 Campus

 Câu hỏi thường gặp

 Liên hệ

 Nghiên cứu

 Danh bạ web

 Sinh viên

 Liên hệ

 Góc chuyên môn

 Chương trình trao đổi quốc tế

 Chương trình trao đổi trong nước

 Hợp tác phát triển

 Văn bản - Biểu mẫu

 Cẩm nang sinh viên năm học 2021 - 2022

 Quy định về công tác SV

 Thư viện dùng chung khối ngành Kinh tế

 Hỏi - đáp về công tác SV

 test

 Giảng viên ĐHKT

 Học giả quốc tế

 Liên hệ

 Chỉ dẫn & bản đồ

INTERVIEW GUEST SPEAKER OF WEBINAR "ASEAN'S E-COMMERCE DURING THE COVID-19 PANDEMIC AND BEYOND: PERSPECTIVES AND LESSONS FROM ENTERPRISES"

On 22 Septerber, 2021, the webinar “ASEAN’s E-commerce during the COVID-19 pandemic and beyond: perspectives and lessons from enterprises” took place successfully with the presence of over 100 participants including international speakers, researchers, lecturers and students at VNU University of Economics and Business.


The special guest speaker is Dr. Atty. Rami Amer G.Hourani, President of PhilExport – Cebu, Professor at the University of Cebu – School of Law. Dr. G.Hourani’s presentation is about “Retail industry during the Covid-19” by analyzing two typical case studies of E-commerce adoption to overcome the pandemic. One is a 40-year enterprise in exporting handicrafts to the European and American markets, and the other is a small-scale and limited staff and technology startup. This topic is driving giant public interest, therefore, the Faculty of International Business and Economics, VNU University of Economics and Business implemented a deep interview with Dr. G.Hourani through several questions after the webinar ends.
 
 Dr. Atty. Rami Amer G.Hourani, President of PhilExport – Cebu, Professor at the University of Cebu – School of Law
 
The development situations in ASEAN countries are not the same. For example, Singapore and Myanmar are very different. Do you think that what you have proposed for the retail industry can fit all ASEAN countries? Because in Myanmar, the problems are not only from the Pandemic but also from its own political difficulties.
 
Business is undertaken differently in certain political realities. A business in Myanmar will face many different challenges than a business in Singapore, where it ranks very high in terms of the ease of doing business index. As a businessman, you undertake the task of your own interest. You understand that there are going to be certain opportunities and certain obstacles that are going to happen, which is why you do not necessarily call out your country or hope it is going to change. You acknowledge that there are going to be opportunities, which is the best approach.
For example, you say and imply that Myanmar is harder to do business than Singapore. But let me reverse your question: is that, for example, harder for a basket weaving business, or cotton processing plant to set up in Singapore or in Myanmar. In fact, it is much easier to do it in Myanmar because of the presence of cheap labor.
If your job is as a business person, it is not to hope that things can be different so much. It is your job to acknowledge that things are going to be the way that they are going to be and that you have to respond to the best of your ability.
 
Many e-commerce companies in ASEAN, namely Shopee, Lazada, have their holding companies in China. Currently, many of those Chinese companies are having some crisis, for example, Evergrande Group, which may affect the Chinese economy. Will this issue also impact e-commerce platforms in other ASEAN countries?
 
These are global economic problems. Just like in the 2008 financial crisis when a large investment bank of the US went down and our customers suddenly lost their liquidity and they canceled a lot of their orders. These are the costs of doing business. At least, the Evergrande group is limited to real estate holding in China, which is relatively insular. I don’t think it will have the global knock-on effects like the larger investment bank Lehman Brothers had.
Relatively, Vietnam and the Philippines are smaller economies, like smaller fish in the water inhabited by dragons. There are going to be these large systemic problems that occur in other countries and they are going to affect you. But when they drop the ball, Vietnam has been able to benefit from it, you have to have that kind of high degree of diligence to attract those opportunities. If not, I will be working very hard to make sure that those opportunities which have left China, will come to the Philippines.
 
How did the freight cost during the pandemic affect Balik Batik? How are E-commerce platforms like Amazon, Shopee, Lazada suitable with Balik Batik?
 
Freight costs have gone up because the pandemic has destroyed the international shipping industry, so the logistic costs have been going up. So, where people previously ship efficiently by boats would now transition to air. That is the reason why the air freight costs have caused a knock-on effect and the sea transportation cost has gone up similarly.
This not only affects Balik Batik but also the business which I thoroughly give you an idea of the difference. A container to ship to the US would normally cost 4000 US dollars. Now, during the pandemic, at the worst time, it hit about 18 to 20,000 US dollars.
One of the things you need to understand is that, as a businessman, you operate in a given status quo. And we need to alter the payment terms as far as the expert industry is concerned. We may have waited for the shipping rates to normalize before we ship our goods, but that would destroy our cash flow. That made it impossible to survive for a certain period of time.
For e-commerce, Balik Batik operates in a very niche area, it is ready to wear and customized goods, which are very relatively expensive. Some of the goods Balik Batik sells at 100, 200 US dollars a piece. So, the logistic costs going up considerably for a piece like that would not actually be that bad because it is a small percentage of the cost of the total payment. Balik Batik does not sell on the channels of Amazon, Lazada, or Shopee because they would take a large chunk of the costs and Balik Batik also does not produce the kind of volume that would be profitable on these platforms. If you look at the costs of marketing on social media, not to look at your value proposition, you would see that you sell individual pieces that are high value, in which case, you can afford the extra overhead and the time spent on marketing on Facebook and Instagram, because you don’t have the advantages of the automated process but you also don’t have the volume where it matters. But if you are selling a defined product and you are looking to sell thousands of those individuals of those products, then perhaps, that is a good indicator that you should be on Etsy, Amazon, Shopee, or Lazada because for you, you don’t care if they take about 15% to 20% of the purchase price because you only care about getting 10,000 units in sales. That is how you should approach these E-commerce platforms because if you go into it with social media or E-commerce platforms being this monolith, you are setting yourself up for failure.
 
The use of live streams to sell products on Facebook is popular in Vietnam. Can you comment on this way of selling products?
 
The live streaming video is structured in the way that the algorithm dictates whether or not people will see a given post based on the biased favors of the videos. Because videos increase engagement more than any other media.
I used to think that showing a blouse on live streaming is strange but when I operate a business page, I realised that this is actually a really good way to get people to look at your business. You may also increase the chances of making a sale. When you live stream, you can interact with people. That is when the organics of the interaction come up. People would have lower expectations for a live streaming video compared to a premade video.
I think it is an opportunity that you should consider all kinds of retail.
 
Many shops use e-commerce platforms to avoid paying taxes. How can the government control this problem?
 
We have been asking for years for the Bureau of International Revenue, which is the tax authority in the Philippines to transition to an E-platform where you can do your taxes. People should embrace technology not only in the private sector but it also applies to the government
 
Special thank you for your time and sharing! Best luck to you!